Incepand cu acest sfarsit de saptamana, noul tipar ATR a devenit dominant. Anticiclonul de blocaj antreneaza un amestec de aer de origine polara si un aer de provenienta oceanica, dinspre Marea Nordului. Acest amestec de aer apare datorita incercarilor repetate ale centrului de presiune ridicata de a avansa spre zona polara. In tara noastra, masa de aer rece a sosit in jumatatea estica, avand un front extrem de intens. (Frontul este partea din fata a unei mase de aer, unde regasim aerul cel mai acumulat). Aceasta zona a adus ploi in Moldova, Muntenia si Dobrogea.
Intalnind un aer mai cald, sistemele noroase care au insotit aceasta masa de aer rece au devenit furtuni. Ca atare, am avut fulgere in zonele sudice si estice. In Calarasi, conditiile regasite au fost mult mai favorabile, asa ca furtunile au devenit extreme, aducand grindina si vant de 60-70 de km/h, intr-un peisaj tipic mai degraba pentru Mai, decat pentru Octombrie…
Incalzire globala?
E foarte posibil si va putem spune si de ce. Modelarile au continuat sa tempereze incalzirea din aceste zile. Initial, discutam de 27 de grade Celsius, apoi de 25, pentru ca ulterior sa discutam de 23 de grade. In ciuda “varsarilor” repetate de aer si a regimurilor anticiclonice foarte puternice fata de alti ani, furtuna tot a reusit sa gaseasca suficienta caldura pentru a se intensifica.
Cu masa rece aflata chiar in urma fenomenelor, aer rece a existat, asa ca nu mai trebuia decat parametrul CAPE, intrucat forfecarea exista. Din pacate, va putem confirma faptul ca numarul furtunilor care arata un comportament specific sezonului cald a crescut si consideram ca sunt sanse sa le intalnim si peste iarna.
Tot mai mult aer cald
Din pacate, acest tipar care in alti ani era foarte rece (-26.4 grade Celsius in Decembrie 2002, la Bucuresti) este tot mai “infestat” de transporturi de aer cald care altereaza evolutia lui. In loc sa avem o racire care sa tina cateva saptamani, in secunda in care se opresc transporturile de aer rece, aerul cald se strecoara imediat dinspre latitudini sudice, iar asta va fi o mare problema in aceasta toamna, in iarna ce urmeaza si in primavara.
2025 beneficiaza de transporturi de aer rece foarte puternice, dupa cum am putut observa. Nu are nevoie decat de un pic de alternanta cu aerul cald pentru a aduce fenomene extreme.
Si cand ne referim la fenomene extreme, acestea nu se rezuma doar la grindina. Si acele ingheturi de primavara sunt atat de paguboase datorita aparitiei transporturilor calde care reusesc rapid sa ridice temperatura.
Ca sa ne facem o idee despre frecventa fenomenului, va putem spune ca fiecare ciclon mediteranean care soseste in regiunea nostra antreneaza aer cald in fata lui, iar acest transport era in mod normal compensat de anticiclonul de blocaj care aducea aer rece.